Pohjanmaan Tullivirkamiesyhdistys - Österbottens Tulltjänstemannaförening r.y. juhli 50-vuotiasta taivaltaan

Perjantaina 8.9.2017 kokoontui iloinen joukko Pohjanmaan Tullivirkamiesyhdistys – Österbottens Tulltjänstemannaförening r.y:n nykyisiä ja entisiä jäseniä sekä kutsuvieraita juhlimaan yhdistyksen 50-vuotisjuhlia ravintola Kahteen Kupoliin Vaasaan.

Ilta alkoi tervetulomaljoilla. Sen jälkeen kuultiin onnitteluja mm. Tullivirkamiesliiton puheenjohtajalta Jari Niemiseltä, joka luovutti 50-vuotiselle yhdistykselle Tullivirkamiesliiton viirin. Myös Vaasan tullitoimipaikan päällikön Sture Skinnarin tervehdys kuultiin.

Tämän jälkeen siirryttiin ruuan pariin. Noutopöydästä taisi jokainen hakea herkkuja useampaankin otteeseen. Ja ruuan päälle nautittiin tietysti kahvia ja synttärikakkua.

Yhdistyksen entinen puheenjohtaja sekä entinen Tullivirkamiesliiton liittohallituksen jäsen Eeva-Leena Kauppinen kävi läpi poimintoja yhdistyksen vaiheista ja toiminnasta esittämässään historiikissa. Siitä kävi ilmi, että yhdistys päätettiin perustaa 5.11.1965 Pietarsaaren tullissa pidetyssä kokouksessa. Sopimuskirja yhdistyksen perustamisesta allekirjoitettiin Kokkolassa 18.5.1967 ja päätös yhdistyksen yhdistysrekisteriin hyväksymisestä annettiin 19.7.1967.

Yhdistyksen pitkäaikaisia toimihenkilöjä ovat olleet Sten Klemets (puheenjohtaja 17 vuotta, sihteeri 5 vuotta), Eeva-Leena Kauppinen (puheenjohtaja 15 vuotta, sihteeri 6 vuotta) ja Maarit Kosonen (puheenjohtaja 5 vuotta, sihteeri 4 vuotta), Maritta Gröndahl (sihteeri 10 vuotta) ja Tiina Kaivolahti (sihteeri 12 vuotta). Kaivolahti on yhdistyksen nykyinen puheenjohtaja.

Historiikin jälkeen kuultiin Pormestari ja Flikat –orkesterin kepeää laulua ja soittoa. Orkesteri esitti tuttuja, juhliin sopivia kappaleita. Tämän lisäksi kuultiin orkesterin uudelleensanoittamia versioita. Esimerkiksi Leevi and the Leavingsien Jouluaattona kännissä –kappaleesta kuultiin tällainen versio:

Sen voi huomata että mua jännittää,

kun lainaliiveissä tullissa kiinni jään.

Kai mä odotan taas sydän syrjällään,

pitääkö mun tullimiehelle pyllistää?

Tullin ohjeet mua vieläkin hämmentää,

kun lainaliiveihin ujuttelet kämmentä.

Tullimiehetkin miettivät keskenään,

pitäiskö mun tullimiehille pyllistää?

Sitä aina ei huomaa tuodessaan,

että käry voi käydä kelle vaan.

Tullikoiratkin nuuhkivat kuonollaan,

mikä noissa lainaliiveissä tuoksahtaa.

Tänä vuona tulli mua armahtaa,

kun viisikymppistä tullia juhlitaan.

Koko lastin mä kerrankin tuoda saan,

eikä tullimiehet tahdo mua tarkistaa.

Sitä aina ei huomaa tuodessaan,

että juhlat on kerran vuodessa vaan.

Ei tarvi viemäreitä puhdistaa,

kun yhdistys juhlansa todistaa.

Tarinointia, muisteluja ja mukavaa yhdessäoloa jatkettiin yömyöhään. Ja meillä kaikilla oli niin mukavaa!