Ajankohtaista jäsenasiaa Ifistä - Tiedote 5/2018

Jäsenyyteesi Tullivirkamiesliitossa sisältyy Ifin matkavakuutus vapaa-ajan matkoille. Muista ottaa jäsenkortti matkalle mukaan, sillä se on myös matkustajavakuutuskorttisi. Jos sairastut tai sinulle sattuu matkalla tapaturma, näytä jäsenkorttia Ifin sopimuslääkärillä ja lääkärilaskut tulevat suoraan Ifiin.

Mitä tehdä, jos sairastut ennen lomalle lähtöä?

Omatoimi- ja pakettimatkojen peruuttamisessa on eroja

Jos et pysty matkustamaan sairauden tai loukkaantumisen takia, pyydä lääkäriltä todistus, josta käy ilmi matkan peruuntumisen syy. Tämän jälkeen peruuta matka eli jos olet varannut esimerkiksi lennot ja majoitukset eri paikoista, peruuta molemmat erikseen.

Jos olet lähdössä pakettimatkalle, matkatoimisto korvaa matkan peruuntumisen toimistokuluja lukuun ottamatta ja matkavakuutus puolestaan toimistokulut. Omatoimimatkalla peruutusehdot kannattaa tarkistaa matkaa varatessa.

Matkavakuutus korvaa esimerkiksi sellaisia lentolippuja, hotellivarauksia ja etukäteen maksettuja palveluja, joita ei voi peruuttaa. Korvausta voi siis saada myös vaikkapa vuokra-autosta tai konserttilipuista. Oman sairastumisen lisäksi matkavakuutus korvaa matkan peruuntumisesta aiheutuvia kuluja, jos esimerkiksi lapsi tai muu lähiomainen sairastuu vakavasti tai loukkaantuu kriittisesti ennen matkaa.

Viime aikoina selkeästi lisääntynyt huoli on, voiko matkan peruuttaa myös matkakohteen levottomuuksien takia. Sen vuoksi Ifin matkavakuutuksiin lisättiin viime keväänä uuden kriisiturva, joka korvaa matkan peruuntumiskuluja, jos matkakohteessa tapahtuu luonnonkatastrofi tai esimerkiksi terrori-isku juuri ennen matkaa, eikä sen vuoksi halua lähteä matkalle.

Toimi näin, jos et pysty lähtemään matkalle sairastumisen takia:

1. Hanki lääkärintodistus, josta käy ilmi matkan peruuntumisen syy.

2. Peruuta matka ja selvitä matkanjärjestäjän peruutusehdot, eli korvataanko peruuntumisesta jotakin.

3. Jos olet jo maksanut muita palveluja, kuten vuokra-auton, tarkista, onko niiden peruuttaminen mahdollista.

4. Tee vakuutusyhtiöösi vahinkoilmoitus jäljelle jäävistä kuluista.

Lisätietoja:

Anne Koivisto, henkilökorvausten asiantuntija, If, p. 010 515 8437, anne.koivisto@if.fi

Outi Kärkkäinen, viestintäpäällikkö, If, p. 010 514 1962, outi.karkkainen@if.fi