JATTKn kesän 2019 puhelinpalvelu - Tiedote 9/2019

Työttömyyskassa JATTKin kesäaika alkaa juhannuksesta ja kestää 11.8.2019 saakka. Kesällä 2019 JATTKin puhelinpalvelu on avoinna tiistaisin ja torstaisin kello 9.00-11.30. Puhelinpalvelu toimii tuttuun tapaan numerossa 09 720 68 20.

Asiakaspalvelun sähköposti asiakaspalvelu@jattk.fi toimii koko kesän normaaliin tapaan.

Tullivirkamiesliiton liittokokous 23.5.2019 Helsingissä - Tiedote 8/2019

Tullivirkamiesliiton liittokokous pidettiin 23. toukokuuta 2019 Helsingissä Mandatum Lifen toimitiloissa. Kokous oli ensimmäistä kertaa yksipäiväinen. Keväällä 2018 hyväksyttyjen sääntöjen mukaisesti liittohallituksen toimikausi on 3-vuotinen ja välivuosina liittokokous voidaan järjestää yksipäiväisenä. Tiukasta aikataulusta huolimatta kaikki esityslistan asiat saatiin käsiteltyä.

Kokouksen avaus

Tullivirkamiesliiton puheenjohtaja Jari Nieminen käsitteli avauspuheenvuorossaan Tullin määrärahoja, resursseja ja rekrytointia, toimitilojen turvallisuutta, sekä yhteistyötä Tullin henkilöjärjestöjen, Akavan, JUKOn ja Ammattiliitto AVAn kanssa.

Määrärahatilanne on merkittävästi kohentunut vuosien 2016 - 2017 aallonpohjasta ja vuoden 2017 lomautusuhasta. Parantunut taloustilanne mahdollistaa nyt uudet ja korvaavat rekrytoinnit Tulliin. Merkittävä käänne tapahtui vuoden 2017 toukokuussa, jolloin Tullivirkamiesliiton 100-vuotisliittokokouksessa vieraillut valtiovarainministeri Petteri Orpo lupasi Tullille lisämäärärahoja kuultuaan puheenjohtaja Niemisen ja Tullin muiden edustajien selostuksen Tullin ahdingosta. Edellisistä rekrytoinneista oli ehtinyt kulua niin pitkä aika, että alkuun Tullin valmius toteuttaa rekrytointeja oli heikko, mutta sittemmin tilanne on korjaantunut. Nieminen korosti kuitenkin, että määrärahat on jatkossakin turvattava siten, että ne mahdollistavat myös pidemmän aikavälin suunnittelun ja antavat henkilöstölle uskoa tulevaisuuteen.

Tullin toimitiloissa on etenkin pohjoisessa havaittu vakaviakin sisätilaongelmia, joille Nieminen edellyttää nollatoleranssia. Tilanne on vähitellen korjaantumassa ja tavoitteena kaikissa paikoissa on toimivat ja turvalliset toimitilat.

Yhteistyö JUKOn ja Tullin Akavalaisten kanssa on sujunut todella hyvin ja yhdessä valmistaudutaan tuleviin ves-neuvotteluihin. Tulliliiton saatua juuri uuden puheenjohtajan liittojen välinen yhteistyö varmasti lisääntyy. Myös erilaisten kumppaneiden, kuten Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kalevan kanssa on tehty hyvää yhteistyötä.

Kutsuvieraspuheenvuorot

Toimitusjohtaja Timo Laitinen Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kalevasta kertasi lyhyesti yhtiön historiaa, joka alkoi 1860-luvulla nälkävuosista, jolloin yhteiskunnalla ei ollut tarjota mitään turvaverkkoja yksityisille ihmisille ja noin 10 000 pikkulasta menetti henkensä. 145-vuotias Kaleva on Suomen vanhin toiminnassa oleva vakuutusyhtiö. Noin viidellä prosentilla suomalaisista on Kalevan vakuutus, joista pääosa on otettu vakuutusyhtiö Ifin kautta. Vuosittain otetaan noin 30 000 uutta vakuutusta.

Laitinen esitteli komeaa Kalevan maljaa, joka on jo 110 vuoden ajan ojennettu kesäkisoissa menestyneimmälle urheiluseuralle. Kalevan Kisojen historia alkoi Viipurin yleisurheilun SM-kilpailuista vuonna 1910, jolloin kilpailtiin ensimmäisen kerran Kalevan Maljasta. Vakuutusyhtiö Kalevan työntekijät lahjoittivat omista varoistaan vuonna 1909 Kalevan Maljan kiertopalkinnoksi yleisurheilun Suomen mestaruuskisoihin. Vuonna 1937 kisojen viralliseksi nimeksi tuli Kalevan kisat. Seuraavat kisat ovat Lappeenrannassa, jossa paras seura saa Kalevan maljan haltuunsa.

Tullin uusi pääjohtaja Hannu Mäkinen kertoi todenneensa, että Tullissa yhteistyö työantajaosapuolen ja henkilöjärjestöjen kanssa on ollut aina hyvää ja rakentavaa. Pääjohtaja sanoi arvostansa henkilöstöedustajien työtä ja hän haluaakin jatkaa yhteistyötä niiden kanssa samassa hengessä. Ongelmatilanteissa ratkaisua haetaan yhdessä henkilöstön edustajien kanssa, mikä on esimerkillinen yhteistoiminnan suunta.

Pääjohtaja sanoi hämmästyneensä, miten monipuolinen ja silpoutunut Tullin tehtäväkenttä on ja miten paljon tehtävien hoito vaatii korkeaa ammattiosaamista. Myös luottamus Tulliin ulkopuolelta tuntuu olevan rikkumaton, sillä muutamat aiemmat mediakohut eivät ole johtuneet henkilöstöstä. Tullilaiset ovat osa isoa tiimiä, jossa asiat hoidetaan toisia kunnioittaen, kannustaen ja tukien, mikä parantaa myös Tullin ulkoista kuvaa. Kun välit kollegoiden kesken on hyvät, myös työpaikka tuntuu mukavalta.

Tullin haasteina pääjohtaja näkee mm. hallitusneuvottelut, Brexitin ja tietojärjestelmämuutokset. Hallitusneuvotteluissa Tullilla ei ole isoa roolia, mutta Tullin pääjohtajan näkemyksiä on kuultu niissäkin. Brexitiin Tulli on valmistautunut hyvin riippumatta siitä, milloin se toteutuu ja missä muodossa. Lisähenkilöstön tarpeeksi on arvioitu 60 henkilötyövuotta ja se säilyy vuoden 2020 budjetissa.

Tullissa on käynnissä useita isoja ja pieniä tietojärjestelmämuutoksia, joissa on mukana paljon sekä omaa henkilöstöä että konsultteja. Etukeno ja myönteinen suhtautuminen tulevaisuuden uudistuksiin takaavat, että niiden toteutukseen voidaan vaikuttaa löytämällä oikeat ratkaisut. Tulli on ollut ja tulee olemaan mukana kehityksen kärjessä. Pääjohtaja Mäkinen näkee Tullin korkean tason viranomaisena, joka kunnioittaa asiakasta ja tarjoaa mahdollisimman hyvää palvelua.

Selonteko liiton toiminnasta

Tullivirkamiesliiton puheenjohtaja Jari Nieminen valotti liiton selonteossa alkuvuodesta 2019 ves-neuvottelujen sopimusratkaisua ja liiton tavoitteita 31.3.2020 päättyvälle ves-sopimuskaudelle. Puheenjohtaja selosti myös käynnissä olevien luottamusmiessopimuksen vaiheita sekä Ammattiliitto AVAn sääntömuutosta, joka mahdollistaa AVAn jäsenyyttä hakeville liitoille yhteisö- tai täysjäsenyyden.

Ansiomerkkien saajat

Tullivirkamiesliiton hopeinen ansiomerkki jaettiin Sirkku Väyryselle ja kultainen ansiomerkki Auli Tiilimaalle. Molemmat ovat pitkän linjan liitto- ja järjestötoimijoita.

Liittokokouksen toimihenkilöt

Liittokokouksen puheenjohtajaksi valittiin Juha Vanhanen, pöytäkirjasihteeriksi
Minnaleena Lehikoinen, tekniseksi sihteeriksi Anne Oikarinen, sekä ääntenlaskijoiksi ja pöytäkirjan tarkistajiksi Heli Rauhala ja Satu Silvan.

Toimintasuunnitelman, jäsenmaksun ja talousarvion käsittelevään yleisvaliokuntaan valittiin Lasse Mäkelä, Essi Vainio, Harri Helander, Arja Söderholm, Irma Partanen, Ville Mäntyniemi ja Leea Hoffman. Aloitteet, henkilövalinnat sekä Tullivirkamiesliiton arvot, strategian ja vision käsitelleeseen aloite- ja vaalivaliokuntaan valittiin Riikka Virkonmaa, Anne Kaipia, Reijo Piirainen, Eija Kurkela, Heli Rauhala, Annemaria Puranen, Maria Korkeamaa, Tommi Kääriäinen ja Hans Vikstedt.

Liiton toiminnantarkastajiksi valittiin Johanna Riikonen ja Eva-Stina Jaatinen, sekä varatoiminnantarkastajiksi Pekka Tanhua ja Tarja Kuusiniemi.

Luottamusmiestilanne

Puheenjohtaja Jari Nieminen esitteli Tullivirkamiesliiton ja Tullin Akavalaisten esitystä yhteiseksi luottamusmiesorganisaatioksi. Asiasta neuvotellaan parhaillaan Tullin hallinnon kanssa. Nykyinen, 1.4.2019 lähtien jatkettu luottamusmieskausi päättyy 30. syyskuuta. Tullivirkamiesliitto ja Tullin Akavalaiset tavoittelevat yhteistä päätoimista pääluottamusmiestä. Keskustelua herätti tuleva yhteistoimintaedustus ja luottamusmiesten sijoittuminen suhteessa Tullin organisaatioon, jota on äskettäin uudistettu siten, että joitain toimipaikkoja on sijoitettu toisten toimipaikkojen alaisuuteen.

Webropol-kysely liittokokoukseen osallistuneille

Liittokokoukseen osallistuneet saavat lähiaikoina sähköpostitse linkin Webropol-kyselyyn, jossa kysellään yksipäiväisen kokouksen vaikutelmia ja mahdollisia parannusehdotuksia. Vastaa ja vaikuta!

TVML:n liittohallituksen seuraavat kokoukset

• 12.6.2019
  • 15.8.2019
  • 18.9.2019
  • 15.10.2019
  • 15.11.2019
  • 10.12.2019

Tiedustelut:

Puheenjohtaja Jari Nieminen jariolavi.nieminen@gmail.com tai gsm 040 332 6739

Poppius-apurahat haettavana - Tiedote 6/2019

Tullivirkamiesliitto tukee Poppius-rahaston avulla jäsenyhdistysten jäsenten opintoja tullityössä tarvittavien ammattitietojen ja -taitojen syventämiseksi ja kehittämiseksi sekä harkinnan mukaan jäsenten muitakin sivistystarpeita. Liittohallitus voi myöntää apurahaa opinto-, matka- ja muihin kuluihin kotimaassa ja myös kielikursseihin ulkomailla.

Jätä vapaamuotoinen hakemuksesi liitteineen 30.6.2019 mennessä mieluimmin sähköpostilla liisa.kangassalo@tulli.fi (tai postita osoitteella Tullivirkamiesliitto r.y., PL 235, 00101 Helsinki). Merkitse sähköpostin aiheeksi (tai kirjekuoreen) tunnukseksi sana Poppius. Liitä mukaan tarvittavat tositteet ja muista myös esittää haettavan tuen euromäärä!

Katso myös alla olevat Poppius-rahaston säännöt ja tarkemmat hakuohjeet.

Hakemukset käsitellään liittohallituksen kokouksessa elokuussa ja jokaiselle hakijalle ilmoitetaan päätöksestä sähköpostilla.

Poppius-apurahan hakeminen

Sääntöjen mukaan myönnettävistä apurahoista päättää Tullivirkamiesliiton hallitus kaksi kertaa vuodessa kesäkuun ja joulukuun loppuun mennessä. Apurahan hakemisesta ilmoitetaan jäsenistölle Tullivirkamiesliiton tiedotteella ja liiton internet-sivulla. Erityisestä syystä apurahaa voidaan myöntää muulloinkin.

Kirjallisesta hakemuksesta tulee ilmetä
1) hakijan täydelliset henkilötiedot ja jäsenyhdistys
2) apurahan käyttötarkoitus mahdollisine suunnitelmineen ja ohjelmineen
3) ajankohta, johon mennessä apuraha aiotaan käyttää
4) haettavan apurahan suuruus sekä tiedot siitä, onko hakenut ja saanut apurahaa tai muuta tukea muualta samaan käyttötarkoitukseen.

Poppiusrahaston säännöt

1 § Rahaston tarkoituksena on edistää ja tukea Tullivirkamiesliitto ry:n jäsenyhdistysten jäsenten opintoja tullityössä tarvittavien ammattitietojen ja -taitojen syventämiseksi ja kehittämiseksi sekä muutenkin edistää ja tukea jäsenten sivistystarpeita.
2 § Tarkoituksen toteuttamiseksi Tullivirkamiesliitto ry:n hallitus voi myöntää apurahaa opinto-, matka- ja muihin kuluihin kotimaassa sekä kieliopintokursseihin myös ulkomailla.
3 § Rahaston alkupääoma oli rahastoa perustettaessa kymmenentuhatta (10 000) markkaa. Rahaston arvosta voidaan jakaa apurahoina vuosittain enintään kymmenen (10) prosenttia. Rahastoon voidaan siirtää vuosittain tulo- ja menoarviossa mahdollisesti varattu määräraha. Rahasto voi ottaa vastaan testamentteja ja lahjoituksia. Rahaston sääntöjen mukaisesti huomioidaan lahjoittajien mahdollisesti määrittelemät käyttötarkoitukset.
4 § Apuraha haetaan Tullivirkamiesliitto ry:n hallituksen vahvistamien ohjeiden mukaisesti kirjallisesti pääsääntöisesti etukäteen ennen apurahan käyttötarkoituksen päättymistä.
5 § Apurahaa voidaan myöntää samaan tarkoitukseen vain yhden kerran. Apurahaa ei voida myöntää samalle hakijalle kuin joka kolmas (3) vuosi.
6 § Apurahaa ei saa siirtää toiselle henkilölle. Apurahan saajan tulee kahden (2) kuukauden kuluessa käyttötarkoitukseen liittyneen toimenpiteen päättymisestä antaa Tullivirkamiesliitto ry:n hallitukselle kirjallinen selvitys apurahan käytöstä. Jos selvitystä ei anneta, apurahan saaja on velvollinen palauttamaan maksetun apurahan Tullivirkamiesliitto ry:lle. Tullivirkamiesliitto ry:llä on vapaa oikeus käyttää omissa tarkoituksissaan tehtyä selvitystä.
7 § Apurahaa ei myönnetä Tullivirkamiesliitto ry:n eläkeläisjäsenille.

Sihteeri Liisa Kangassalo liisa.kangassalo@tulli.fi tai gsm 040 332 2101